• Home
  • Hoe de zorg een verdienmodel werd
hospital money

Hoe de zorg een verdienmodel werd

Aan het einde van een rustige werkdag in de huisartsenpraktijk op Rotterdam-Zuid schuift mijn doktersassistente een telefoontje in mijn agenda. ‘Graag even bellen hoe nu verder’, staat als notitie bij de naam van de patiënt.

Ik ken haar niet goed. Ze komt af en toe op mijn spreekuur met rugklachten, maar verder zijn er weinig bijzonderheden. Als ik haar bel, barst ze direct in huilen uit.

‘Het gaat niet goed met mijn man, maar het ziekenhuis wil hem naar huis sturen, terwijl ik niet weet hoe ik hem zou moeten verzorgen’, zegt ze met horten en stoten. ‘Ik weet niet wat ik moet doen.’

Ik heb geen idee waar ze het over heeft: gehaast open ik het dossier van haar man, die ook bij mij in de praktijk zit. Daar staat weinig in. Twee weken ervoor is hij geopereerd, zonder al te veel bijzonderheden. Ik voel me onnozel, maar ik besluit maar gewoon te vragen wat er aan de hand is.

‘Heeft het ziekenhuis je niet gebeld?’ vraagt ze verbaasd.

Lees verder op de site van de correspondent over dit voorbeeld van hoe de zorg een verdienmodel is geworden.

 

 

Kloosterpoort 4, 2312 EM Leiden - Bank NL39 RABO 0114 0568 03 info@xenialeiden.nl 071-5135454